Cât câștigă cel mai bine plătiți 10 tenismeni din lume, în afara terenului

Adrian Țoca | 10 octombrie 2013

Cei mai bine plătiți 10 jucători din lume au câștigat împreună aproximativ 60 de milioane de dolari între iunie 2012 și iunie 2013. În afara terenului însă, cei 10 au generat, cumulat, venituri de trei ori mai mari.

Pentru prima oară în istoria tenisului, doi jucători au trecut în același sezon de bariera a 10.000.000 de dolari câștigați numai din premii. Și anul încă nu s-a terminat.

Nu întâmplător, cei doi protagoniști ai acestei premiere sunt chiar liderii actuali ai celor două circuite. Rafa Nadal a ajuns, în această săptămână, la 10.700.000 de dolari câștigați numai din turnee în acest sezon, alăturându-se astfel Serenei Williams, cea care stabilise deja un record pentru tenisul feminin.

Cu cele 10 milioane obținute în 2013, totalul premiilor câștigate numai din turnee pe parcursul carierelor arată astfel: Serena – 51.738.481 de dolari, Rafa – 60.761.862 de dolari.

Cei doi și-au trecut în cont câte două titluri de Slam în 2013, iar la ultimul dintre ele au încasat cel mai mare cec oferit vreodată de un turneu: câte 3,6 milioane de dolari pentru victoriile de la US Open, din septembrie. Premiul pentru titlul de la Flushing Meadows a fost, de fapt, de 2,6 milioane (cu 700.000 mai mult decât premiul din 2012), dar fiecare dintre ei a primit și un bonus de un milion, pentru că au terminat primii într-un clasament alcătuit pe baza rezultatelor la turneele desfășurate în circuitul nord-american.

Marile premii vin însă la pachet cu marile taxe. “Când tragi linie, sunt mulți bani, într-adevăr, dar nu-s banii reali cu care rămânem. Trebuie să plătești taxele, iar taxele în Spania sunt de 56 la sută, cred. Oricum, e mult. E mai mult de jumătate, asta-i sigur”, a spus Nadal.

La rându-i, Serena are o problemă similară cu fiscul american. “Cineva mi-a zis că aș fi trecut de 50 de milioane, dar jumătate din banii ăștia merg la Unchiul Sam. Îmi iubesc unchiul. Întotdeauna îi dau jumătate din banii mei”, a explicat, plastic, Serena. “Cred că tatăl meu m-a pus să mă apuc de tenis pentru bani, dar eu fiind naivă și prostuță nu mi-am pus niciodată problema așa”.

Banii cei mai mulți vin din afara turneelor

Cu sau fără taxe, dar jucătorii de top din tenis nu își bazează întregul venit doar pe banii câștigați pe teren. Tenisul și-a căpătat o alură de sport global, iar calendarul după care se derulează îi plimbă pe jucători practic prin întreaga lume, plasându-i mereu sub atenția fanilor, ceea ce înseamnă expunere la cel mai înalt nivel pentru sponsori, mult mai greu de atins în alte sporturi. Așa se face că grosul încasărilor vin pentru starurile de top din afara turneelor, din parteneriatele long-term cu unele dintre cele mai faimoase branduri ale planetei, din meciurile demonstrative sau din sumele pe care le primesc de la organizatorii unor turnee drept appearance fee.

Iar la acest capitol, liderii sunt alții. Roger Federer și Maria Sharapova, două idealuri pentru marketerii de pretutindeni, conduc detașat. Cu tot cu banii din turnee, Federer a câștigat în intervalul iunie 2012 – iunie 2013 un total impresionant de 71,5 milioane de dolari. Adică aproape cât a câștigat din premiile oferite de turnee pe parcursul întregii carierei (77 de milioane de dolari, de asemenea un record). Cele 71,5 milioane îl plasează direct pe locul doi în ierarhia celor mai bine plătiți atleți din lume, ierarhie care include toate sporturile și care este alcătuită anual de Forbes.

Foto: Elisa Parror

Spuneam că Federer reprezintă un ideal pentru orice brand, datorită bazei uriașe de fani din întreaga lume, a rezultatelor excepționale din carieră și a unor atribute care îl idealizează în ochii publicului. Fără să se fi atins măcar de cel mai mic scandal public în carieră, cu marele avantaj de a fi fost aproape în permanență în prim-planul tenisului mondial, un sport cât se poate de global, Federer are contracte beton, long-term (cele mai multe sunt semnate pe câte 10 ani), cu nume grele din business, contracte care vor continua să se deruleze mult timp după retragerea sa din tenis.

Cel mai mare partener al lui Federer este Nike, care îl plătește cu mai mult de 10 milioane de dolari anual, o parte din această sumă fiind virată, la cererea elvețianului, în conturile fundației care îi poartă numele. Este și compania despre care se spune că se folosește cel mai inspirat de imaginea elvețianului. Nike îi dedică în mod regulat campanii întregi de marketing, făcând un adevărat eveniment din fiecare colecție pe care o lansează special pentru el (așa cum o face și pentru celelalte nume mari din tenis pe care le are în portofoliu, Rafa, Sharapova și Serena).

Federer mai are o serie de parteneri tradiționali precum Wilson, Rolex, Credit Suisse, Jura, Gillette, Lindt sau Mercedes-Benz. Cel mai proaspăt nume pe această listă este Moet & Chandon, cu care elvețianul a semnat un contract pe cinci ani, care valorează mai mult de 30 de milioane de dolari. În plus, iarna trecută Roger a dat lovitura cu turneul demonstrativ sud-american, care i-a adus aproape 14 milioane de dolari pentru șase meciuri jucate în trei țări.

Potrivit Forbes, un research efectuat de Repucom a plasat influența la nivel global a lui Federer pe același palier cu sportivi precum Beckham, Messi și Michael Jordan. Federer și-a folosit o parte din această influență și pentru a ajuta, din calitatea de președinte al Consiliului Jucătorilor, la creșterea premiilor la Slamuri. Cele 4 turnee de GS au anunțat măriri după măriri în ultimii ani, iar US Open, de exemplu, va ajunge la un total de 50 de milioane de dolari în 2017.

Recent, Australian Open a anunțat o altă mărire pentru ediția de la anul, urmând să urce la 31 de milioane de dolari. Comparativ, la acest moment australienii sunt pe locul 3, după Wimbledon (36,5) și USO (34,3), dar înaintea Roland Garros (29,7).

A doua clasată în topul câștigurilor din afara terenului este Maria Sharapova, al cărei total de 29 de milioane de dolari o face, încă o dată, cea mai bine plătită sportivă din lume. Portofoliul Mariei, la rându-i cu o imagine globală, include nume ca Nike, Porsche, Head, Samsung, Tag Heurer sau Evian. În plus, Maria a reușit să lanseze o afacere de succes cu brandul Sugarpova, ceea ce o face unul dintre rarii sportivi care reușește să ridice de la zero o afacere cu banii proprii, nu ai unui investitor. Rusoaica intenționează să se extindă și să vândă sub același brand nu doar bomboane, ci și accesorii.

Pe locul trei este Novak Djokovic, cu un total de 26,9 milioane de dolari câștigați în afara terenului. Nole a avut mereu dificultăți în a replica succesul de pe teren și la masa afacerilor, trăgând din greu în ultimii ani pentru a recupera startul ratat. După experiența nefastă cu Sergio Tacchini, Djokovic este acum sub contract cu japonezii de la Uniqlo, apoi a revenit la sentimente mai bune cu Adidas, cu care iar o înțelegere, dar numai pentru încălțăminte. Nole a mai fost sub contract cu brandul german și pentru echipament, dar a plecat după ce Adidas a ales, în 2009, să-i prelungească dealul lui Murray. Alți sponsori pentru Novak sunt Head și Audemars Piguet.

Rafa Nadal ocupă locul 4 în acest clasament, cu un total de 26,4 milioane, dar a compensat puternic cu premiile obținute pe teren. Printre partenerii de lungă durată ai lui Nadal se numără branduri precum Nike, Babolat, Kia Motors, Bacardi și, mai nou, Poker Stars, care îi plătește spaniolului aproximativ 12 milioane de dolari pentru numai doi ani. De asemenea, Rafa mai are un parteneriat cu producătorul de ceasuri de lux Richard Mille, cel care, în 2010, a lansat un model în valoare de 525.000 de dolari, Nadal fiind implicat în procesul de design.

Nadal a părăsit la sfârșitul anului trecut compania IMG și și-a lansat propria companie de management, alături de tatăl și de managerul său. La finalul acestui an, liderul mondial are și el programate o serie de meciuri demonstrative care îi vor rotunji veniturile.

Top 10 câștiguri în tenis (iunie 2012-iunie 2013), realizat de Forbes

1. Roger Federer – 71,5 milioane de dolari (premii 6,5 – contracte 65)
2. Maria Sharapova – 29 (premii 6 – contracte 23)
3. Novak Djokovic – 26,9 (premii 12,9 – contracte 14)
4. Rafa Nadal – 26,4 (premii 5,4 – contracte 21)
5. Serena Williams – 20,5 (premii 8.5 – contracte 12)
6. Na Li – 18.2 (premii 3.2 – contracte 15)
7. Victoria Azarenka – 15,7 (premii 6,7 – contracte 9)
8. Andy Murray – 14,9 (premii 6.9 – contracte 8)
9. Caroline Wozniacki – 13,6 (premii 2.6 – contracte 11)
10. Kei Nishikori – 10,5 (premii 1,5 – contracte 9)

Top 10 câștiguri în toate sporturile (iunie 2012 – iunie 2013), realizat de Forbes

1. Tiger Woods, golf – 78 milioane de dolari (premii 13 – contracte 65)
2. Roger Federer, tenis – 71,5 (premii 6,5 – contracte 65)
3. Kobe Bryant, baschet – 62 (salariu 28 – contracte 34)
4. LeBron James, baschet – 60 (salariu 18 – contracte 42)
5. Drew Brees, fotbal american – 51 (salariu 40 – contracte 11)
6. Aaron Rodgers, fotbal american – 49 (salariu 43 – contracte 6)
7. Phil Mickelson, golf – 49 (premii 5 – contracte 44)
8. David Beckham, fotbal – 47 (salariu 5 – contracte 42)
9. Cristiano Ronaldo, fotbal – 44 (salariu 23 – contracte 21)
10. Lionel Messi, fotbal – 41 (salariu 20 – contracte 21)

* Sharapova – 20, Djokovic – 28, Nadal – 30.

** Sunt doar trei femei în Top 100, toate trei jucătoare de tenis (Sharapova, Serena, pe 68, Na Li, locul 85)

Îți place?
Susține Treizecizero
Sprijinul tău e esențial ca să putem produce acest conținut. Susține-ne pentru un jurnalism de sport cât mai relevant și valoros!
Prin cont bancar:

IBAN RO51RNCB0079145659320001

Asociația Lideri în Mișcare,

Banca Comercială Română

Treizecizero.ro Abonează-te la 30-0+
Cele mai noi