Cine sunt oamenii care-l pot opri pe Rafael Nadal la Paris? Roland Garros, preview tabloul masculin

Radu Marina | 25 mai 2018

Trei dintre suspecții de serviciu – Thiem, Zverev și Djokovic – sunt toți în jumătatea inferioară a tabloului. Pe de altă parte, n-am mai avut de mult un meci Nadal – Del Potro pe zgură. Argentinianul, al cărui potențial fizic actual e neclar, e cel mai periculos nume pe hârtie din drumul lui Nadal spre o nouă finală. Dar toate calculele arată că ‘Vam10s’ se va transforma în ‘Va11os’

Roland Garros este oferit de

Indiferent de ce decide tragerea la sorți, turneul masculin de la Roland Garros este despre Rafael Nadal. Totul gravitează în jurul lui. El e cel pe care toată lumea îl vede cu trofeul în brațe înainte de a începe efectiv turneul și cel pe care absolut niciun jucător nu și-l dorește ca adversar. Și totuși, ediția aceasta a turneului de la Paris pune pe masă câteva teme de discuții și întrebări mai mult decât interesante: va sparge gheața Sascha Zverev într-un Slam? Poate Dominic Thiem să depășească rezultatul din anii precedenți? Va face noua generație încă un pas? Care va fi răspunsul celor din garda veche?

E adevărat, și întrebarea ce jucător de pe parte inferioară a tabloului va ajunge să joace finala cu Rafa Nadal e perfect legitimă în contextul dat. Dar, până la urmă, tenisul e tenis și nimic nu e garantat.

Dacă îl lăsăm deoparte pe Rafael Nadal, o să observăm că, pentru prima dată după ani buni, la vârful tenisului masculin nu mai există acel nucleu dur de jucători extrem de constanți, pe care te puteai baza orice ar fi. Roger Federer nu e prezent, Andy Murray se recuperează după operația suferită la șold și e în cursă contratimp ca să prindă sezonul de iarbă, Stan Wawrinka se zbate să revină, dar e departe, Novak Djokovic încă nu e acolo, dar, ce-i drept, dă semne încurajatoare. Absențele sau lipsa de formă a acestor jucători deschid foarte mult turneul și, lăsându-l la o parte pe Rafael Nadal, care-i la un cu totul un alt nivel față de restul lumii, nu putem spune că totul e limpede și previzibil. Ultimele 12 luni ne-a arătat că nivelul jucătorilor din top 10 – cu excepția lui Roger și Rafa – e foarte fluctuant, cei mai mulți dintre ei nereușind să-și aducă tenisul lor cel mai bun atunci când contează.

Revenind la tragerea la sorți a tabloului, respectiv la omul care an de an face ca lucrurile să pară teribil de ușoare la Paris, drumul lui Rafael Nadal către al 11-lea titlu la Roland Garros e presărat cu jucători foarte diferiți ca stil de joc. Începe cu Alexander Dolgopolov, un jucător imprevizibil, cu un tenis în viteză și ultraagresiv, care l-a învins de două ori (ambele meciuri pe hard) în nouă meciuri. După Dolgopolov, primește un specialist pe zgură, învingătorul dintre Guido Pella și Joao Sousa, iar în turul trei ar urma favoritul 27, Richard Gasquet, cel care a pierdut toate cele 15 meciuri jucate cu Nadal, ultimul set câștigat împotriva liderului mondial fiind în… 2008.

Dacă se vor respecta capii de serie, Rafa ar trebui să se revadă în optimi cu Denis Shapovalov (sau Jack Sock), apoi în sferturi ar urma Diego Schwartzman sau Kevin Anderson, în vreme ce în semifinale l-ar putea întâlni pe Marin Cilic sau, de ce nu, John Isner. Până aici pare un traseu relativ facil, fără prea multe capcane; sunt jucători pe care Rafa îi cunoaște, le cunoaște jocul, știe ce are de făcut împotriva lor. În finală, lucrurile ar putea deveni interesante: de pe cealaltă parte a tabloului ar putea veni Sascha Zverev, care tocmai l-a testat serios la Roma, Dominic Thiem, care l-a învins la Madrid, sau Novak Djokovic, care rămâne periculos și ne-a demonstrat-o recent. Iar într-un turneu lung, Nole se poate băga în viteză.

În partea superioară a tabloului avem așadar – în afară de Rafa –  patru jucători din top 10 pentru care zgura reprezintă cea mai slabă suprafață a lor. Marin Cilic, favorit trei, are un singur sfert de finală aici (din 11 încercări), dar are câteva meciuri ce nu par prea complicate, la prima vedere: James Duckworth în primul tur, Tennys Sandgren (sau un jucător din calificări) în turul doi și Adrian Mannarino, în turul trei.

Juan Martin Del Potro, favorit 5, nu a preferat vreodată zgura hardului, și mai e și incert după accidentarea suferită la Roma. Totuși: aici a făcut Delpo prima lui semifinală de Slam. În 2009 a avut 2-1 la seturi cu Federer, care căuta cu disperare să câștige titlul, în contextul eliminării lui Nadal. Iar în 2012 a avut 2-0 la seturi cu același Federer, de astă dată în sferturi.

Kevin Anderson  nu a trecut niciodată de optimi aici și mai e și înconjurat de câțiva jucători buni pe zgură: turul 1 cu Paolo Lorenzi, turul doi Aljaz Bedene sau Pablo Cuevas. John Isner n-a trecut nici el de optimi niciodată la Paris, și va începe cu Noah Rubin, urmând apoi să întâlnească învingătorul dintre Yuichi Sugita și Horacio Zeballos.

Dintre jucătorii tineri, de pe această parte de tablou se remarcă Denis Shapovalov, care începe cu John Millman, având un traseu care i-ar putea permite să ajungă la Nadal, meci ce promite să fie o experiență bună pentru canadian. Tenisul lui Shapovalov a crescut foarte mult în ultima vreme; începe să înțeleagă și mai bine ce are de făcut, iar de la meci la meci, jocul lui complex începe să prindă contur. Tot aici intră și Alex de Minaur, dar el are un meci tare încă din primul tur cu Kyle Edmund. Și, desigur Borna Coric, care deși nu e cap de serie și s-a retras de la Roma după o accidentare la gât, ar putea face câteva victime. Croatul începe cu Philipp Kohlschreiber, favorit 22, un meci tare pentru runda 1.

Partea inferioară a tabloului este înțesată de jucători buni și foarte buni, care ar putea pune probleme oricui. Sascha Zverev e favoritul doi și e jucătorul cu cele mai bune rezultate pe zgură din acest an după Nadal. Problema lui este că deși ajunge la Paris în vârf de formă, rezultatele la Slamuri până acum nu-s de partea lui: nu a învins niciun jucător de top 50 și nu a trecut niciodată de turul trei la niciun Slam.

Ar putea Zverev să schimbe asta la Paris? Nadal a fost foarte optimist în privința asta, chiar imediat după finala de la Roma: ,,E imposibil să nu reușești un rezultat mare într-un Grand Slam când reușești să câștigi un Masters și ai nivelul pe care el îl are. Tenisul e tenis. Dacă Zverev nu va juca bine în turnee de Slam în următorii doi ani, poți să te întorci la mine și să-mi spui: „nu știi nimic despre tenis”, i-a spus Rafa unui jurnalist italian.

Teoretic, nivelul arătat de Zverev în ultimul an și îndeosebi în ultimele săptămânii conduce spre ideea că un rezultat mare într-un Slam urmează. Practic, presiunea pe care o tot aduce în discuție destul de des ar putea fi un impediment. Încă. Traseul pe care îl are aici i-ar putea permite să spargă gheața și să avanseze mai mult de turul trei într-un Slam: începe cu Ricardas Berankis, în turul doi ar putea urma Lajovic sau Vesely, iar în turul trei Damir Dzumhur.

Dominic Thiem este și el pe partea de tablou a lui Zverev și s-ar putea reîntâlni cu el în sferturi. Până acolo însă Thiem are o misiune destul de grea, pentru că ar putea să-l întâlnească în turul doi pe Stefanos Ttsitsipas, adică cel care i-a lăsat doar cinci game-uri în urmă cu câteva săptămâni la Barcelona. Totuși, Thiem e Thiem, a demonstrat încă o dată sezonul acesta că merită să fie luat în seamă pe zgură (și nu numai) și este poate singurul jucător care are jocul, armele și concentrarea cu care să spere să-l învingă pe Nadal în trei din cinci.

În ceea ce-l privește pe Novak Djokovic, sârbul e favorit 20 și are un traseu plin de capcane: are primul tur cu un jucător din calificări, în turul doi ar putea urma David Ferrer, în turul trei Roberto Bautista Agut, în optimi Grigor Dimitrov, care, ce-i drept, e departe de forma obișnuită.

Nu trebuie uitat nici David Goffin. Anul trecut belgianul a fost obligat să se retragă după o accidentare cumplită la genunchi după o căzătură urâtă. Anul acesta are un traseu care nu-i nici complicat, dar nici ușor din cale afară: începe cu Robin Haase, apoi Ivo Karlovic sau Moutet în turul doi, un posibil tur trei cu Gael Monfils, în optimi cel mai probabil cu Carreno Busta și în sferturi l-ar putea întâlni pe Novak Djokovic.

În categoria jucători de urmărit din partea inferioară a tabloului ar putea intra cu siguranță Nick Kyrgios și Stan Wawrinka, deși în ambele cazuri, la ora actuală, sunt mai multe întrebări decât răspunsuri în ceea ce-i privește. Dacă pe Kyrgios tabloul îl ajută, urmând a întâlni în primul tur un jucător din calificări și apoi învingătorul meciului dintre Marius Copil și Marco Cecchinato, Stan Wawrinka are un meci dificil încă din primul tur: Guillermo Garcia – Lopez, cel care l-a eliminat în urmă cu patru ani în primul tur, chiar la Roland Garros. Pare o veșnicie de atunci, dar Stan este finalistul de anul trecut; el pierdea atunci la Rafa după o victorie în cinci seturi cu Andy Murray.

Tabloul complet este AICI.

***

„My Forehand is Better Than Yours!”, „Play Hard, Get Dirty” și „Vam10s” – sunt parte din oferta primăverii în Shop-ul 30-0! Disponibile acum la 55 de lei (reducere de 34 de lei!). Ofertă valabilă un timp limitat!

*

În Shop ai reduceri de primăvară, de până la 40 la sută!

Primește primăvara cu reducerile din Shop-ul 30-0: până la 40 la sută reducere la produsele selectate! Fără voucher, fără condiții secrete; ce vezi e ce primești. Sunt ultimele reduceri aplicate în magazinul 30-0 pentru o perioadă însemnată; verifică-le și profită de ele acum, aici!

Prezența 30-0 la Roland Garros este susținută de
Îți place?
Susține Treizecizero